Blog motoryzacyjny

Felgi stalowe a alufelgi. Które wybrać?

O wyborze felg stalowych lub aluminiowych może zdecydować nie tylko wygląd. Specjalista warsztatu GoRabbit Bogdan Dziadek opowiada o różnicach pomiędzy dwoma typami felg, a także korzyściach płynących z ich wykorzystania.

21 września 2021

alufelga

 

GoRabbit: Czym różnią się felgi aluminiowe od stalowych?

 

Bogdan Dziadek: Przede wszystkim wagą. Alufelgi są lżejsze niż felgi stalowe; ich trwałość także jest większa. Jednak pierwszą rzeczą, na którą zwykle zwracamy uwagę, to wygląd. Ludzie kupują alufelgi często po to, żeby ich auto ładnie wyglądało. Wygoda schodzi na drugi plan, choć też jest czynnikiem wartym rozważenia. Przy alufelgach nie trzeba kołpaka. 

 

Jeśli chodzi o prowadzenie samochodu, nie ma zauważalnych różnic między felgami stalowymi a aluminiowymi. Ciężar alufelgi, która potrafi ważyć o jedną trzecią mniej od 10- czy 15-kilogramowej felgi stalowej, technicznie rzecz biorąc wpływa na jazdę czy pobór paliwa, ale z perspektywy kierowcy to minimalna różnica. Mówimy o ciężarze nieznaczącym w skali ciężaru pojazdu – takim, jak załadowanie bagażnika większymi zakupami na weekend.

 

 

felgi-aluminiowe-vs-stalowe

 

 

Dodajmy, że jedne alufelgi mogą być znacznie lżejsze od innych. To zależy od ich budowy. Można kupić alufelgę wypełnioną, która ma mało elementów na prześwit, i będzie ona bardzo ciężka w porównaniu z alufelgą 4- czy 5-ramienną, której ramiona są delikatne. Pamiętajmy jednak, że lekka felga aluminiowa z prześwitami wcale nie jest słabsza, tylko inaczej zbudowana.

 

Czy alufelgi mają wady?

 

Jak wszystko. Największą z nich jest większy koszt zakupu. Felgi stalowe są tańsze od porządnych aluminiowych. Możemy znaleźć tanie alufelgi, produkcji np. chińskiej czy indyjskiej, ale nie polecam ich stosowania. Materiał wykorzystany do ich odlewu jest gorszej jakości, o niskiej odporności na odkształcenia.

 

Istotny jest także koszt, czy też trud utrzymania. O aluminium trzeba dbać, ponieważ się utlenia. Alufelgę należy myć, bo choć jest polakierowana i zabezpieczona, to nie jest tak odporna na czynniki zewnętrzne jak felga stalowa.

 

 

wymiana-opon

 

 

Warto pamiętać także o wyższym koszcie zmiany opon na alufelgach. W przypadku felg stalowych ciężarki są nabijane, zaś w aluminiowych – klejone. To sprawia, że opony trzeba zakładać dokładnie.

 

Kiedy należy wymieniać alufelgi?

 

Kiedyś myślano, że alufelgi warto zmieniać sezonowo, żeby je oszczędzać. Latem jeździć na felgach aluminiowych, a zimą na stalowych, ponieważ wtedy na drodze jest sól, a poza tym łatwiej wpaść w poślizg i uszkodzić felgę. Teraz tak się już nie myśli. Ludzie mają po dwa komplety alufelg, na zimę i na lato. Czasem zakładają na alufelgę wielosezonowe opony i nie ma problemu.


Alufelgę wymienia się, kiedy jest uszkodzona lub nie można jej wyważyć. Kiedy wyważenie na stronę przekracza 100 gramów, felgę można wyprostować, ale już 150, 200, 300 gramów kwalifikuje ją do wymiany. Istnieją jednak zakłady specjalizujące się w prostowaniu i odnawianiu felg, i czasem odnowione alufelgi też pełnią swą rolę. Odnowienie jest tańsze niż zakup nowej felgi. Jeśli jednak felga ma większe uszkodzenie mechaniczne, można ją już tylko wyrzucić.

 

 

wyważanie-felgi

 

 

Alufelga ma termin przydatności, ponieważ aluminium potrafi wietrzeć i kruszeć. Po 20 latach użytkowania taka felga staje się brzydka i osłabiona, i powinno się ją wymienić. Wszystko zależy jednak od sytuacji. Jeśli ktoś ma alufelgę czy komplet nietypowych felg do mercedesa, to ich nie wyrzuci, bo to tzw. oldschool. Takie felgi potrafią kosztować 5-6 tys. zł za sztukę. Takiej felgi pozbywamy się, kiedy jest uszkodzona ponad wszelkie możliwości naprawy. 

 

Jakie alufelgi są warte swej ceny i u kogo je wymieniać?

 

Dobre felgi to felgi markowe, odlewane w fabrykach europejskich i opatrzone certyfikatami. To nie znaczy, że np. w Chinach produkowane są tylko kiepskie felgi. Tam też powstają znakomite produkty, np. fabryczne alufelgi do nowych aut, przechodzące wszelkie testy. Ale już podejrzanie tanie alufelgi, bezmarkowe, w cenie rzędu 250-320 zł, to prawdopodobnie bardzo tania produkcja i kiepskiej jakości odlew. Takie felgi pojeżdżą przez rok czy dwa i będą wymagać wyważania.

 

Jeśli chodzi o wymianę opon na alufelgach, warto szukać serwisów z dobrymi maszynami, aby podczas wymiany felga nie została porysowana, zniszczona czy zniekształcona. Jednocześnie wymiana opony na feldze aluminiowej zawsze będzie droższa niż na stalowej. Ma na to wpływ liczba odważników, kształt alufelgi, ale także bardziej czasochłonna procedura. Koszt może być nawet o 100% wyższy od wymiany opony na feldze stalowej, zwłaszcza w porządnym warsztacie z dobrym parkiem maszynowym.

 

 

Autor tekstu

warsztat-goRabbit-Raciborz

 

Bogdan Dziadek

ekspert warsztatu GoRabbit, mechanik od ponad 20 lat. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów - oldtimerów.

 

 

Powiązane produkty z tematem artykułu:

 

Felgi aluminiowe

Felgi stalowe

Czyszczenie felg

 

 

Najpopularniejsze artykuły

Zobacz listę najczęściej czytanych poradników, które zostały opublikowane na blogu motoryzacyjnym GoRabbit.