Jak zbudowane są klocki hamulcowe?

Budowa klocków hamulcowych jest prosta, ale dobór odpowiednich składników, z których można przygotować masę cierną, to już nie lada wyzwanie. Choć na pierwszy rzut oka klocki hamulcowe wyglądają identycznie, dzieli je mnóstwo różnic niewidocznych gołym okiem

25 lipca 2019

Najpopularniejsi w Polsce i naszej części Europy producenci klocków hamulcowych to Bosch, ATE i DACO. Globalnym liderem tej kategorii produktów jest Bosch. Produkty tych marek różnią się one pod względem twardości, żywotności, generowanego hałasu czy odporności na fading, czyli spadku skuteczności hamowania (ze względu na powstającą pomiędzy klockiem a tarczą „poduszkę powietrzną”). Ich ogólna budowa pozostaje jednak zbliżona.

Elementy klocków hamulcowych

Patrząc od strony dociskanej do powierzchni tarczy hamulcowej, pierwszym elementem klocka hamulcowego jest warstwa cierna, czyli mieszanka włókien lub metali, która ściera się w miarę hamowania. Pod nią często znajduje się izolator zapobiegający przegrzaniu zacisku hamulca. Następnie mamy warstwę kleju, który łączy poprzednie elementy z płytą nośną, a wreszcie shim, czyli metalową płytkę pokrytą gumą. Jej zadaniem jest redukcja drgań i hałasów.

Materiały stosowane przy produkcji klocków

Powierzchnia cierna jest realizowana z różnych rodzajów materiałów. Ich dobór oraz proporcje, a także technologia łączenia, to technologie opracowywane przez poszczególnych producentów i trzymane w tajemnicy przed konkurencją. Powszechnie wiadomo jednak, że najczęściej ścieralną powierzchnię klocków tworzy się z grafitu, wełny stalowej, włókien miedzianych i szklanych, a także brązu czy tlenków żelaza. Czasem stosuje się także miedź (coraz rzadziej, bo ta jest szkodliwa dla środowiska), zaś dawniej wykorzystywano np. azbest, którego użycie jest dziś surowo wzbronione.

Ze względu na zastosowane materiały klocki dzielimy na półmetaliczne (składające się w co najmniej połowie z materiałów na bazie metali), nieazbestowe organiczne (NAO – bez stali ani twardych elementów w masie ciernej), low steel (o niskiej zawartości stali – do 30 proc.) oraz ceramiczne, zwane także hybrydowymi (połączenie NAO i low steel).

Autor tekstu

JacekJacek z GoRabbit.pl
Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w zakresie serwisowania pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów sportowych.

Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl