Co szkodzi tarczom hamulcowym? Jak dbać o tracze?

Tarcze hamulcowe to jedne z najważniejszych – i poddanych największym obciążeniom – części samochodu. Muszą wytrzymać temperatury przekraczające 500 st. C. Od nich zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Oto kilka wskazówek, jak o nie odpowiednio zadbać.

25 lipca 2019

Częste problemy z tarczami

Dwa główne zagrożenia dla tarcz hamulcowych wiążą się z ich przegrzaniem lub zbyt nagłym ochłodzeniem. Przegrzanie prowadzi do wytworzenia się poduszki powietrznej pomiędzy klockiem a tarczą, która zmniejsza skuteczność hamowania. Schłodzenie natomiast może spowodować odkształcenie tarczy, które jest nie tylko niebezpieczne, ale również pogarsza komfort jazdy. Pedał hamulca może drgać lub odbijać, zaś podczas hamowania usłyszymy pisk.

Zagrożeniem dla tarcz jest również rdza, którą pokrywają się zwłaszcza wtedy, gdy samochód jest rzadko używany. Rdza uniemożliwia właściwe dociśnięcie klocków do powierzchni roboczej tarczy. Sygnałem, że doszło do skorodowania tarczy, będzie odgłos tarcia słyszany podczas hamowania. Nalot można jednak zetrzeć, po prostu korzystając z samochodu. Zanim to nastąpi, musimy jednak liczyć się z mniejszą efektywnością hamowania.

Wreszcie: tarcza może być zbyt wyeksploatowana lub pęknięta. Szczególnie niebezpieczne są pęknięcia, odczuwalne w postaci pulsującego pedału hamulca oraz hałasu. W skrajnych przypadkach powierzchnia robocza pękniętej tarczy może odczepić się od piasty koła, co wiąże się ze szczególnie dużym ryzykiem – tarcza przestanie wówczas funkcjonować.

Jak dbać o tarcze hamulcowe?

Spokojna jazda pozwala uniknąć przegrzania tarczy. Schłodzeniu natomiast można zapobiec, jeżdżąc ostrożnie w deszczu i omijając kałuże. Pamiętajmy także, aby nie wjeżdżać do myjni dobrze rozgrzanym samochodem.

Upewnijmy się, czy nie jeździmy na zbytnio wyeksploatowanych klockach hamulcowych. Klocki używane zbyt długo ścierają się bowiem aż do blachy, ta zaś, trąc o tarczę hamulcową podczas hamowania, uszkadza ją. Na szczęście trudno przegapić tak poważny problem. Klocki zużyte to klocki wydają głośny pisk podczas hamowania.

Na koniec: dbajmy o to, by kontrolować stan tarcz oraz poprawność ich montażu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do działania układu hamulcowego, skonsultujemy się z mechanikiem.

Autor tekstu

JacekJacek z GoRabbit.pl
Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w zakresie serwisowania pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów sportowych.

Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl