Blog motoryzacyjny

Czy warto przejść z ksenonów na zwykłe lampy?

Wielu kierowców przechodzi z żarówek na lampy ksenonowe, ale czy warto zrobić krok w drugą stronę? O zmianie ksenonów na zwykłe lampy opowiada Bogdan Dziadek, ekspert z warsztatu GoRabbit w Raciborzu.

21 lipca 2021

czy-warto-przejsc-z-ksenonow-na-zwykłe-lampy

 

GoRabbit: Czy warto przejść z ksenonów na zwykłe lampy? 

 

Bogdan Dziadek, ekspert warsztatu GoRabbit, mechanik od ponad 20 lat: Istnieją przypadki, kiedy warto rozważyć taki krok. Rozważmy kilka sytuacji. 

 

Gdybym miał auto z 2003-2004 roku z uszkodzonym ksenonem, i gdyby to było auto, które miałem od nowości lub kupiłem od pierwszego właściciela - zadbane i o niskim przebiegu, z którego korzystam tylko ja i nie chcę go sprzedać - wtedy wolałbym zostać przy ksenonie. Zainwestować w oryginał lub dobrej jakości zamiennik i cieszyć się dalszą jazdą. Dodam, że istnieje jeszcze możliwość regeneracji ksenonów lub samych odbłyśników. Oczywiście lepiej nie robić tego na własną rękę tylko zlecić to warsztatowi. 

 

czy-warto-przejsc-z-ksenonow-na-zwykłe-lampy-xenon

 

Jednak jeśli moje auto to stary gracik, który służy do dojazdów do pracy i powrotem z czterema kolegami, to wymiana ksenonu za 1200 zł – pomnożone przez dwa, plus opłata instalacyjna - to powiedziałbym „nie”. W takiej sytuacji albo kupuję w miarę dobre używane ksenony, albo zamieniam je na standardowe reflektory samochodowe i płacę za obydwa 600-700 zł.  

 

GoRabbit: Czy ksenony są znacznie droższe w eksploatacji? 

 

Bogdan Dziadek: Pamiętajmy, że technologia dąży do zbliżenia świateł do światła dziennego, do barwy słonecznej. Obecnie najlepszym światłem jest ksenon, potem LED, a na końcu mamy zwykłe żarówki do samochodu. Jednak jeśli chodzi o wydajność energetyczną auta, najlepszym rozwiązaniem jest LED, potem zwykłe żarówki, a na końcu ksenon, który ma największy pobór prądu i ciepła. Zarazem jednak żarówki ksenonowe dobrej jakości wytrzymują od 6 tys. godzin świecenia wzwyż, a zwykła żarówka 2 tys. 

 

czy-warto-przejsc-z-ksenonow-na-zwykłe-lampy-xenon-led-h7

 

Jeśli ktoś ma sprawne ksenony, powiedzmy z 80% sprawności, w których nie są wypalone soczewki ani nie ma osadu na obudowie reflektora, na przedniej szybce, instalacja dodatkowych lamp do jazdy dziennej pozwoli zaoszczędzić pieniądze. Będziemy wtedy mieć wydajne żarówki do jazdy dziennej, a ksenony dłużej nam posłużą. Producenci już stosują takie rozwiązania – w niektórych samochodach reflektorów LED nie używa się na soczewkach skupiających światło. Do jazdy dziennej stosowane są zintegrowane światła.  

swiatla-drl-507s-einparts

Jeśli ktoś chce przedłużyć żywotność ksenonów i zaoszczędzić, wtedy polecane jest założenie standardowych świateł do jazdy dziennej. 

 
GoRabbit: Co w przypadku stłuczki, kiedy zniszczone zostają oba reflektory? 

 

Bogdan Dziadek: Jeśli oba reflektory są zniszczone i trzeba je wymienić, osobiście namawiałbym, żeby zostać przy ksenonach, które dają światło najbardziej zbliżone do dziennego. Ale jeśli brak nam na to funduszy, to można zmienić je na zwykłe lampy reflektorowe 

 

Jak widać, zmiana lamp ksenonowych na tradycyjne żarówki może się w niektórych przypadkach opłacić. Sama ich wymiana może być jednak problematyczna. Dlaczego? Odpowiadamy w kolejnym artykule – Jak wymienić ksenony na zwykłe lampy?”. 

 

Autor tekstu 

 

warsztat-goRabbit-Raciborz

Bogdan Dziadek 

ekspert warsztatu GoRabbit, mechanik od ponad 20 lat. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów - oldtimerów. 

 

 

Powiązane produkty z tematem artykułu:

 

Reflektory i pojedyncze części

Lampy przeciwmgielne - halogeny

Żarówki

Światła do jazdy dziennej

 

Najpopularniejsze artykuły

Zobacz listę najczęściej czytanych poradników, które zostały opublikowane na blogu motoryzacyjnym GoRabbit.