Blog motoryzacyjny

Dbaj o detale, bo od nich zależy sprawność samochodu.

Mówią, że całość to więcej niż suma części. To prawda także w przypadku samochodów. Drobne zaniedbania, same w sobie niewarte uwagi, mogą kumulować się i być przyczyną większego, trudnego do zdiagnozowania lub zwalczenia problemu – zwłaszcza zimą. Jesień już tu jest, więc jeśli chcesz uniknąć uciążliwości i stresujących sytuacji, zadbaj o drobnostki.

14 marca 2019

dbaj-o-detale

 

Lista niezbędnych elementów o które, koniecznie trzeba zadbać

 

1. Wyczyść wentylację

 

Deszczową jesienią i zimą wentylacja może spowodować więcej kłopotów, niż podejrzewasz. Jednocześnie może przed nimi zapobiec, pod warunkiem, że przygotujesz ją na zmianę warunków pogodowych. Latem bowiem w suchym powietrzu unosi się pył, który gromadzi się w kanałach wentylacyjnych. Gdy podczas jesiennych deszczów filtry zaczną przechodzić wilgocią, brud znacznie utrudni ich wysuszenie.

 

Przy nasączonych wodą filtrach obieg powietrza jest utrudniony, a to powietrze, które jest nawiewane do kabiny, zamiast osuszać wnętrze pojazdu, przyczynia się do jego zawilgocenia. Powstają wówczas trzy problemy: wilgoć powoduje parowanie szyb, przyczynia się do powstawania pleśni i nieprzyjemnych zapachów, a także grozi uszkodzeniem instalacji elektrycznej.

 

Pierwszym etapem czyszczenia wentylacji jest sprawdzenie filtra przeciwpyłkowego. Jeśli jest zabrudzony do tego stopnia, że nie sposób go wyczyścić, należy wymienić go na nowy. Następnie każdy kanał należy przeczyścić za pomocą sprayu do wentylacji. Ważne, aby nie pominąć żadnego otworu. Jeśli zajmiesz się wyłącznie frontowymi nawiewami, wilgoć wciąż będzie wtłaczana do samochodu, powodując ryzyko powstania pleśni lub grzybów, co jest szczególnie złą informacją dla alergików.

 

2. Sprawdź, czy działa ogrzewanie

 

Mało komu przychodzi do głowy, aby włączyć ogrzewanie w ciepły dzień. Mimo wszystko byłoby szkoda, gdyby usterka wyszła na jaw, gdy siadasz za kółkiem, trzęsąc się z zimna lub chcąc ogrzać szybę.

 

3. Skontroluj akumulator

 

Akumulator gotowy na zimę to akumulator wolny od korozji i w pełni sprawny. O ile ewentualną korozję można stwierdzić gołym okiem, dokładniejsza diagnoza jest już trudniejsza.

 

Warto zacząć od sprawdzenia poziomu elektrolitu – chyba że jest to tzw. akumulator bezobsługowy – i w razie potrzeby uzupełnić zbiornik wodą destylowaną albo demineralizowaną. Można również samodzielnie skontrolować, czy akumulator jest naładowany, korzystając z powszechnie dostępnych mierników napięcia czy aerometru. Pomiar nie wskaże jednak, czy akumulator nie znajduje się na granicy wyeksploatowania, warto więc udać się do serwisu na profesjonalną kontrolę.

 

Żywotność akumulatora to przeciętnie pięć-sześć lat, choć wiele zależy od tego, w jakim samochodzie jest zainstalowany i w jaki sposób jest użytkowany. Przy częstym odbywaniu podróży na niewielkich dystansach, zwłaszcza pojazdem o zaawansowanej i wszechobecnej elektronice, zostanie wyeksploatowany znacznie wcześniej – nawet po trzech latach.

 

4. Przyjrzyj się szybom i wycieraczkom

 

Umyj szyby, przykładając uwagę do tego, by usunąć resztki owadów. Jeśli je pozostawisz, wycieraczki mogą mieć problemy z odprowadzaniem wody. Aby pozbyć się uciążliwych pozostałości, możesz wykorzystać preparat do usuwania resztek owadów.

 

Skontroluj wycieraczki, a w razie potrzeby wymień je na nowe – biorąc pod uwagę, że nie jest to akcesorium, na którym warto oszczędzać. Znakiem, że wycieraczki powinny być wymienione, są pęknięcia i wyszczerbienia. Jeżeli wciąż są w dobrym stanie, warto je umyć – istnieją specjalne preparaty do ich czyszczenia. Oczyść nie tylko gumę, ale i trzpienie, na których może pojawić się osad. Przy okazji zaopatrz się w płyn do spryskiwaczy o niskiej temperaturze zamarzania. Jeśli pozostawisz płyn letni, przewody doprowadzające go mogą zamarznąć.

 

5. Umyj i nawoskuj karoserię

 

Samochodu nie powinno się myć, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera. Skorzystaj z ostatnich w miarę ciepłych dni, aby porządnie wyczyścić pojazd i z zewnątrz, i od środka. Dobrym pomysłem jest nawoskowanie karoserii. Warstwa wosku ochroni ją przed wpływem soli drogowej. Nawet jesienią droga może być pokryta jakimś rodzajem czyszczącej substancji chemicznej, która osadzi się na karoserii spryskanej wodą z kałuży.

 

Jeśli zdecydujesz się umyć auto zimą, poczekaj na dzień, w którym temperatura będzie dodatnia. Przed myciem oczyść pojazd z resztek śniegu, a po umyciu dokładnie go osusz.

 

6. Zadbaj o uszczelki

 

Przez nieszczelne okna czy drzwi do wnętrza pojazdu dostaje się wilgoć, a to grozi uszkodzeniem instalacji elektrycznej. To także jedna z przyczyn wiecznie zaparowanych szyb.

 

Sprawdź uszczelki pod kątem pęknięć czy naderwań – taką, która wypadła z prowadnicy, możesz zamocować ponownie, ale zniszczoną należy wymienić. Jeśli stan uszczelek jest dobry, wyczyść je, najlepiej za pomocą dedykowanego preparatu, a następnie zadbaj o konserwację, nakładając środek ochronny na bazie gliceryny czy silikonu.

 

Teoretycznie uszczelki drzwiowe możesz po prostu pokryć wazeliną, ale tłustą substancję łatwo rozsmarować przy wsiadaniu do auta. W przypadku innych uszczelek zdecydowanie unikaj tłuszczu – ogranicz się do specjalistycznych preparatów. Pamiętaj też, że nie musisz rozprowadzać środka konserwującego po całej powierzchni gumy, a tylko tam, gdzie uszczelka zużywa się, np. w wyniku kontaktu z szybą. Nadmiar preparatu usuń za pomocą szmatki.

 

7. Przyjrzyj się elektryce i reflektorom

 

Sprawdź, czy na klemach do akumulatora i przewodach nie pojawiła się rdza. Pod kątem korozji przyjrzyj się także wszelkim gniazdkom, złączom i zaciskom. Jeśli poddały się rdzy, należy usunąć jej ślady, dokładnie oczyszczając element, ale nie za pomocą wody, a środka czyszczącego, np. w sprayu. Następnie pokryj element preparatem ochronnym. Dokładnie skontroluj także reflektory – zarówno żarówki, jak i stan oprawek oraz kostki połączeniowe. Zimą sprawne oświetlenie to priorytet.

 

8. Sprawdź ciśnienie w oponach

 

Zmiana opon na zimowe to nie wszystko. Należy zadbać o właściwe ciśnienie, gdyż temperatura ma na nie ogromny wpływ. Pomiar wykonany w ciepłym dniu może dać wynik w granicach normy wyznaczonej przez producenta, lecz jeśli kilka dni później nadejdą mrozy, ciśnienie może spaść poniżej bezpiecznego poziomu. To przełoży się m.in. na wydłużenie drogi hamowania i zmniejszenie przyczepności do nawierzchni.

 

Jeśli prognozy zapowiadają utrzymywanie się ujemnej temperatury, warto zwiększyć ciśnienie w oponie o ok. 0,2 bara, przy czym musisz pamiętać, by przywrócić je do pierwotnej wartości, gdy chłody ustąpią.

 

9. Zadbaj także o dywaniki

 

Pilnuj, by nie pozostawiać w samochodzie mokrych dywaników. W miarę możliwości osusz je, jeśli naniesiesz śniegu czy błota. Jak już wspomnieliśmy, wilgoć może doprowadzić do powstania pleśni czy grzybów, parowania szyb, a nawet uszkodzenia instalacji elektrycznej. Jeśli twoje dywaniki są materiałowe, warto na okres jesienno-zimowy kupić dywaniki z gumy. Są one nie tylko łatwiejsze w czyszczeniu, ale również nie zatrzymują wilgoci i szybciej schną.

 

Autor tekstu

Jacek

Jacek z GoRabbit.pl

Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w serwisowaniu pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów osobowych.

gorabbit-twoj-ekspert-w-motoryzacji

 

 

 

 

Powiązane produkty z tematem artykułu:

 

Układ wentylacji

Skontroluj akumulator

Wycieraczki

 

Najpopularniejsze artykuły

Zobacz listę najczęściej czytanych poradników, które zostały opublikowane na blogu motoryzacyjnym GoRabbit.