Ile wytrzymują klocki hamulcowe?

Wytrzymałość klocków hamulcowych zależy od wielu czynników: terenu, w jakim jeździmy, naszego stylu jazdy, a wreszcie jakości samych klocków. Można jednak określić ogólny przedział ich trwałości.

25 lipca 2019

Większość klocków hamulcowych powinna wytrzymać średnio od 20 do 40 tys. km przebiegu. Równie dobrze możesz pokonać ten dystans w dwa miesiące i w ciągu roku – zależnie od tego, jak często i daleko podróżujemy – dlatego nie sposób powiedzieć, ile czasu zajmie starcie okładziny ciernej.

20-40 tys. km to spory przedział, lecz bliżej dolnej granicy znajdą się pojazdy wykorzystywane głównie w terenach miejskich. Miasto bowiem zmusza do częstego (i nierzadko gwałtownego) hamowania, które powoduje szybsze zużycie okładziny. Prawdziwą próbą wytrzymałości są dla klocków także wzgórza. Hamowanie podczas zjazdu ze stromizny jest bardziej wymagające niż na równej jezdni.

Jak często kontrolować stan klocków hamulcowych?

Nawet jeśli jeździmy poza miastem i po spokojnej, równej drodze, warto co 20 tys. km sprawdzić grubość warstwy ciernej. Generalna zasada mówi, że nie jeśli jest cieńsza niż 1,5 mm, klocki trzeba niezwłocznie wymienić. Sugerujemy działać jeszcze wcześniej – przy 3 mm grubości. Nie znaczy to, że należy pod samochód wchodzić z linijką. Okładzina cierna powinna być po prostu dobrze widoczna. Natychmiastowa wymiana jest także konieczna, gdy klocek hamulcowy jest pęknięty.

Inne sygnały, że chwila na wymianę klocków już nadeszła, to: paląca się kontrolka na desce rozdzielczej (jeśli nasz samochód obsługuje klocki z czujnikami zużycia) czy słyszalne tarcie metalu podczas hamowania. Taki dźwięk znaczy, że warstwy ciernej już praktycznie nie ma. To niezwykle niebezpieczna sytuacja, która grozi także uszkodzeniem tarczy hamulcowej. Warto także nadmienić, że jedna tarcza powinna wytrzymać między więcej tyle, co dwa zestawy klocków hamulcowych, choć i od tej reguły są wyjątki.

Autor tekstu

JacekJacek z GoRabbit.pl
Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w zakresie serwisowania pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów sportowych.

 

Przeglądaj produkty:


Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl