Jak samodzielnie wymienić tarcze hamulcowe?

Wymiana tarcz hamulcowych wymaga kilku wolnych godzin i zestawu narzędzi. Nie jest zadaniem zbyt skomplikowanym, pamiętaj jednak, że układ hamulcowy przesądza o twoim bezpieczeństwie na drodze. Jeśli nie masz pewności, czy wszystko robisz dobrze, zdaj się na mechanika.

25 lipca 2019

Jeżeli jednak postanowisz zająć się wymianą tarcz hamulcowych, oto wskazówki co do kolejności postępowania. Zasada będzie taka sama niezależnie od samochodu, jednak szczegóły mogą się różnić. Zawsze posiłkuj się instrukcją obsługi swojego pojazdu. Ten artykuł nie jest dokładnym poradnikiem, lecz ogólnym przewodnikiem przybliżającym zagadnienie wymiany tarcz.

Samodzielna wymiana tarcz hamulcowych

Najpierw przygotuj samochód. Powinien znajdować się na równym podłożu, z którego nie może się stoczyć, oraz zostać dodatkowo zabezpieczony klinami podłożonymi pod koła. Poluzuj śruby i unieś samochód lewarkiem w pobliżu koła, przy którym pracujesz. Aby nie spadło w wypadku przechylenia się lewarka, możesz wesprzeć je na kobyłce – nieprzewracalnej podstawce.

Zdejmij koło i sprawdź, czy żadne części hamulca nie są pęknięte, oraz wstępnie je oczyść. Następnie należy usunąć jarzmo zacisku hamulcowego i zdjąć tarczę. Po wyjęciu jej z piasty samą piastę, a także jarzmo i zacisk trzeba oczyścić z brudu i rdzy, po czym pokryć warstwą smaru ceramicznego.

Zależnie od tego, jaką tarczę wybierzesz, przed montażem możemy może być wymagane jej oczyszczenie z zabezpieczającego oleju. Dopiero wtedy można nałożyć ją na piastę i na powrót założyć jarzmo oraz zacisk hamulcowy. Część tarczy, która wchodzi w kontakt z felgą, warto pokryć smarem ceramicznym lub miedziowym, co w przyszłości powinno ułatwić zdjęcie koła.

Zamontuj na powrót koło i osadź samochód na ziemi. Przed wyjechaniem w drogę należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego oraz „dopompować” hamulec, jeśli jednocześnie zmieniłeś także klocki hamulcowe. Pamiętaj, że przez pierwsze 50 km, a najlepiej kilka razy dłużej, powinno się unikać dynamicznej jazdy i gwałtownego hamowania, aby tarcze miały szansę się dotrzeć.

Autor tekstu

JacekJacek z GoRabbit.pl
Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w zakresie serwisowania pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów sportowych.

Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl