Jak zbudowane są tarcze hamulcowe? Z czego są wykonane?

Tarcza hamulcowa to stosunkowo prosta konstrukcja, która musi być jednak bardzo wytrzymała. Podczas hamowania nagrzewa się bowiem nawet do 500 st. Celsjusza! Oto, jak jest zbudowana.

25 lipca 2019

Jak wyglądają tarcze hamulcowe?

Choć tarcze hamulcowe mają kształt dysku, ich powierzchnia może różnić się wyglądem, zależnie od sposobu odprowadzania ciepła przyjętego w danym modelu przez producenta. Ze względu na to wyróżniamy kilka głównych typów tarcz hamulcowych.

Istnieją tarcze pełne (monolityczne), nieposiadające żadnych wgłębień czy żłobień. Jako że posiadają kanałów, którymi gorące powietrze mogłoby uciekać, są najmniej wydajne pod względem ochrony przed przegrzaniem. Oprócz nich wyróżniamy tarcze wentylowane – z żebrowaniem, które umożliwia odpływ gorącego powietrza; tarcze nacinane – z rowkami; nawiercane – z wgłębieniami; a wreszcie – tarcze hamulcowe wiercone, czyli posiadające otwory przepuszczające gorąco, wodę i pył.

Z czego wykonane są tarcze hamulcowe?

Tarcze wykonane są najczęściej z żeliwa, choć nowsze modele, bardziej zaawansowane i odporne na przegrzewanie, są wykonane z węglików krzemu i włókna węglowego. Są to tzw. tarcze ceramiczne.

Wszystkie modele tarcz posiadają tzw. powierzchnię roboczą, czyli obszar, do którego dociskane są klocki hamulcowe podczas hamowania, co powoduje spowolnienie i zatrzymanie pojazdu. Powierzchnia robocza znajduje się z obu stron tarczy, klocki bowiem są dociskane do tarczy z obu jej stron. W miejscach docisku powierzchnia ściera się, a zbytnie jej zużycie powoduje spadek skuteczności hamowania. Tarcza może też zniekształcić się pod wpływem temperatury lub pęknąć. W każdym z tych przypadków należy ją natychmiast wymienić.

Warto pamiętać, że ze względów bezpieczeństwa tarcze należy wymieniać na całej osi, a nie pojedynczo, nawet gdy tylko jedna została uszkodzona lub nadmiernie zużyta. W niektórych przypadkach zużyty czy zepsuty egzemplarz można naprawić lub oczyścić z rdzy, lecz nie jest możliwe uzupełnienie ubytku powierzchni roboczej.

 

Przeglądaj produkty:


Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl