Blog motoryzacyjny

Kierowco, czy wiesz, jak przygotować żarówki w aucie na jesień?

Jesień to wymagające warunki pogodowe, w których szczególnie ważnym czynnikiem zapewniającym bezpieczeństwo na drodze jest oświetlenie. Zza kierownicy nie zawsze łatwo zauważyć, czy żarówki samochodowe pracują jak należy. Dlatego przed nadejściem mglistych czy deszczowych dni powinniśmy poświęcić chwilę na kontrolę świateł.

16 września 2022

 

Pozornie sprawa wydaje się prosta. „Żarówka świeci i jest dobrze” albo „żarówka nie świeci i trzeba ją wymienić”. W rzeczywistości kwestia żarówek jest bardziej skomplikowana, zwłaszcza że wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jakie posiada lampy – co determinuje, z których żarówek mogą korzystać oraz jakie potencjalne problemy mogą napotkać. 

 

Jeśli chodzi o reflektory przednie, stosowane są lampy soczewkowe lub odbłyśnikowe. Lampy odbłyśnikowe to tradycyjne reflektory z kulistym odbłyśnikiem, odbijającym światło w różnych kierunkach z przodu pojazdu, wykorzystującym klasyczne żarówki. Lampy soczewkowe natomiast, stosowane najczęściej w ksenonach, posiadają soczewkę nadającą kształt promieniowi światła. Wybór żarówek jest duży w obu przypadkach, i jest tym trudniejszy, że same lampy halogenowe to oferta obejmująca żarówki h7, żarówki h4, jak i wiele innych typów.

 

 

Przyczyn awarii różnych typów żarówek może być wiele. Najczęstsza to oczywiście przepalenie. Brak światła to niekiedy także wynik przerwanego obwodu lub uszkodzonego bezpiecznika, uszkodzenia włącznika, a nawet awarii sterownika komputerowego w samochodach, które taki system posiadają. W przypadku lamp ksenonowych dochodzą takie czynniki jak uszkodzenie lampy wyładowczej czy zapłonnika. Problemem jest ponadto awaria układu oczyszczania szyb reflektorów.

 

Jak sprawdzić stan żarówek samochodowych?

Najpewniejszą metodą sprawdzenia, w jakim stanie są żarówki, jest użycie miernika zwanego multimetrem, który określi, czy przewody znajdujące się wewnątrz żarówki nie zostały uszkodzone. To wymaga jednak posiadania takiego urządzenia i umiejętności jego obsługi. Ograniczmy się więc do kontroli bez dodatkowego sprzętu, będącej w zasięgu każdego kierowcy.

 

Podstawowym wskaźnikiem poprawnej pracy żarówek w przypadku aut z komputerem podstawowych jest deska rozdzielcza. Jeśli żarówka się przepali, trudno będzie przegapić wyświetlaną na niej informację o problemie. Może się jednak zdarzyć, że kontrolka przepalonej żarówki świeci się pomimo tego, że żarówka działa. To oznaka, że zainstalowana została żarówka pozbawiona homologacji.

 

Kontrolka awarii świateł zewnętrznych

 

Mowa o światłach, więc możemy w dużym stopniu polegać na własnych oczach. Przejdźmy do wizualnej kontroli intensywności świateł. Zadajmy sobie kilka pytań.

 

  • Czy świecą równie mocno? 
  • Czy dają światło o takiej samej barwie? 
  • Czy promień światła rzucany na jezdnię jest symetryczny? 

 

Jeśli nie, jedna z żarówek prawdopodobnie jest zużyta w większym stopniu, choć problem może dotyczyć nie samych żarówek, ale kloszów czy odbłyśników. 

 

Co sprawdzić poza tym, czy żarówka działa?

Przyjrzyjmy się kloszom i określmy, czy są przejrzyste i pozbawione pęknięć. Brak przejrzystości sprawi, że nawet sprawnie działające żarówki będą dawać mniej światła. Podobnie pęknięcie, zwłaszcza w przypadku lamp soczewkowych, może zaburzyć promień światła rzucany na jezdnię. Jeżeli światła zmatowiały, można poddać je regeneracji, pęknięcia natomiast kwalifikują klosze do wymiany.

 

Powinniśmy być zaalarmowanie także wtedy, gdy klosze są zaparowane. Oznacza to ich nieszczelność. Para nie tylko ogranicza promień światła, ale również oznacza ryzyko kontaktu wilgoci z przewodami elektrycznymi i wywołania zwarcia.

 

 

Co ciekawe, w większości warsztatów w przypadku awarii świateł to nie żarówki sprawdzane są w pierwszej kolejności. Kontrola zaczyna się od bezpiecznika, następnie sprawdza się przekaźnik, następnie obecność napięcia w obwodzie, ciągłość przewodów, połączenie reflektora z masą, a dopiero potem samą żarówkę. Dlatego też przy stwierdzeniu dowolnego problemu podczas opisanego wyżej sposobu samodzielnej kontroli oświetlenia warto udać się do warsztatu. Zróbmy to, ponieważ problem może sięgać głębiej niż się wydaje, natomiast sama wymiana żarówki nie zawsze jest łatwa. Co więcej, wykonana samodzielnie może wiązać się ze złamaniem warunków gwarancyjnych w niektórych pojazdach.

 

Czeka cię zakup żarówek?

Jeśli musisz zainwestować w oświetlenie do swojego samochodu i zastanawiasz się, jakie wybrać żarówki h7 czy h4, czy dowolne inne – sprawdź naszą ofertę lub daj nam znać. Eksperci GoRabbit czekają na infolinii, aby pomóc ci wybrać odpowiednie, wysokiej jakości produkty. 

 

Nie jesteśmy tylko sprzedawcami. Każdy z nas ma doświadczenie w branży motoryzacyjnej, więc zawsze masz pewność, że rozmawiasz z ekspertem. Zostańmy w kontakcie!

 

 

Autor tekstu

Jacek-small_1_spad30

Jacek z GoRabbit.pl

Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w serwisowaniu pojazdów.

Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów osobowych.

goRabbitpl-twoj-ekspert-w-motoryzacji

 

Powiązane produkty z tematem artykułu:

 

Reflektory i pojedyncze części

Lampy przeciwmgielne - halogeny

Żarówki

Światła do jazdy dziennej

 

 

 

 

 

Najpopularniejsze artykuły

Zobacz listę najczęściej czytanych poradników, które zostały opublikowane na blogu motoryzacyjnym GoRabbit.