Blog motoryzacyjny

Po czym poznać uszkodzony rozrusznik?

Rozrusznik samochodowy jest podstawą auta. Dzięki niemu silnik i wszystkie podzespoły mogą działać, co wprawia samochód w ruch. Jeśli rozrusznik jest zepsuty, auto nie pojedzie. Dlatego, jeśli masz podejrzenie, że z tą częścią w Twoim samochodzie jest coś nie tak, ten materiał jest dla Ciebie. Sprawdź, jak zdiagnozować rozrusznik i poradzić sobie z usterką.

24 sierpnia 2022

 

Jak działa rozrusznik ?

To część w samochodzie, która uruchamia silnik spalinowy. Najbardziej popularnym rodzajem rozruszników, są rozruszniki elektryczne. Obok nich możemy wyróżnić rzadziej spotykane rozruszniki pneumatyczne i niewielkie silniki spalinowe

 

  • Rozrusznik elektryczny to silnik prądu stałego, który obraca wał korbowy silnika i nadaje mu odpowiednią prędkość obrotową. Dzięki temu silnik może zacząć samodzielnie pracować;
  • Rozrusznik elektryczny silnika spalinowego pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora z tą różnicą, że robi to wyłącznie przez krótkie momenty. Podczas uruchamiania samochodu osobowego, rozrusznik pobiera między 200 a 600 A. W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika oscyluje wokół 0,4-10 kW.

 

Co dzieje się podczas uruchamiania silnika?

  1. Kiedy włączasz rozrusznik za pomocą „stacyjki”, aktywuje się włącznik elektromagnetyczny
  2. Przepływający prąd w uzwojeniu , uruchamia mechanizm sprzęgający z zębnikiem i sprzęgłem jednokierunkowym
  3. Następnie mechanizm ten jest popychany przez dźwignię włączającą
  4. Styk główny zamyka  obwód elektryczny. Prąd płynie przez wirnik rozrusznika, który zaczyna się obracać.
  5. Następuje rozruch silnika spalinowego.

 

Jeśli rozrusznik się nie kręci, to znaczy, że nie wprawi on w obroty silnika w samochodzie, a co za tym idzie, auto nie pojedzie. Wtedy powinno się sprawdzić, co jest przyczyną awarii. Możesz zrobić to samodzielnie.

 

Padający rozrusznik objawy

Żeby sprawdzić rozrusznik w aucie, należy:

 

  1. Sprawdzić napięcie na rozruszniku za pomocą miernika. Nie powinno ono przekraczać 0,5V. Najlepiej jednak będzie, jeśli wyjmiesz rozrusznik z samochodu i podłączysz go na chwilę do prądu. Wtedy będziesz mieć jasny pogląd na sytuacje – jeśli rozrusznik nie pracuje, to nie działa i musisz go wymienić/naprawić. Dzięki temu nie pomylisz zepsutego rozrusznika z uszkodzoną instalacją elektryczną.
  2. Skontroluj automat rozrusznika – zepnij ze sobą dwie śruby 30 i 50 i zobacz, czy rozrusznik się kręci. Jeśli tak jest, to znaczy, że główny silnik rozrusznika działa.
  3. Wsłuchaj się w odgłosy auta, np. działania zębnika – dźwięki, które wydobywają się z samochodu mogą wiele powiedzieć o usterce i naprowadzić na jej źródło.

 

 

 

Zepsuty rozrusznik objawy

Do najpopularniejszych uszkodzeń w  rozruszniku możemy zaliczyć:

 

 

 

  • Uszkodzony mechanizm sprzęgający, zębnik lub sprzęgło jednokierunkowe
  • Wadliwy lub rozładowany akumulator 
  • Uszkodzone złącza elektryczne  
  • Elektryczne uszkodzenie silnika elektrycznego

 

Najczęstsze objawy uszkodzonego rozrusznika

Najczęściej uszkodzony rozrusznik możesz poznać po tym, że :

 

  1. Nie słyszysz oznak działania rozrusznika – po uruchomieniu stacyjki nie ma żadnej reakcji. Dodatkowo możesz zauważyć przygaszenie się światła w kontrolkach. Jeśli masz pewność, że nie jest to wina akumulatora, sprawdź przewód, który łączy rozrusznik ze stacyjką. Brak uszkodzeń przewodu oznacza, że winny jest włącznik elektromagnetyczny.
  2. Rozrusznik porusza się z małą prędkością – sprawdź najpierw akumulator. Jeśli wszystko z nim w porządku, zerknij na przewody. Czasem dochodzi nawet do przerw w obwodzie. Rzadziej usterki rozrusznika są spowodowane uszkodzeniem wirnika, zatarciem tulei wirnika lub zatrzymanie się szczotek. Bywa, że na awarię rozrusznika wpływa jego uszkodzony wirnik.
  3. Wyłączasz silnik przez przekręcenie kluczyka, ale rozrusznik nadal pracuje – zwykle odpowiada za to po prostu uszkodzona stacyjka, jeśli jednak wiesz, że nie w tym tkwi problem, sprawdź czy nie jest to jednokierunkowe sprzęgło, wyrobiona tuleja cofająca, czy uszkodzone koło zamachowe.
  4. Wał korbowy silnika się nie obraca, pomimo pracującego rozrusznika – przy takich objawach uszkodzeniu mógł ulec bendiks, czyli jednokierunkowe sprzęgło, koło zamachowe lub zębnik rozrusznika. Podobne uszkodzenia objawiają się zbyt hałaśliwą pracą rozrusznika.

 

 

    5. Po uruchomieniu stacyjki słychać stuki, a rozrusznik i tak nie pracuje – uszkodzeniu mógł ulec elektromagnes lub zawiesiły się szczotki. Sprawdź też akumulator.

 

Jak poradzić sobie z naprawą rozrusznika? Regeneracja rozrusznika.

W zależności od przyczyny uszkodzenia, naprawa rozrusznika wymaga podjęcia różnych działań:

  1. Rozrusznik nie obraca się po uruchomieniu stacyjki:

    1. Sprawdź przewód akumulatora i połączenia z nim
    2. Oczyścić bieguny akumulatora i zaciski
    3. Utwórz połączenie między rozrusznikiem a akumulatorem i masą
    4. Zmierz napięcie akumulatora
    5. Sprawdź akumulator – naładuj go lub całkowicie wymień
    6. Sprawdź alternator




  2. Rozrusznik nie obraca się, gdy kabel akumulatora jest umieszczony bezpośrednio na śrubie styku, obraca się zbyt wolno lub nie przyciąga zębnika do koła zamachowego:

    1. Szczotki węglowe się zużyły? Wymień je na nowe.
    2. Szczotki węglowe się zakleszczyły? Oczyść szczotki węglowe oraz prowadnice w szczotkotrzymaczu. 
    3. Sprężyny nie mają wystarczającego napięcia/Szczotki węglowe nie przylegają? Wymień sprężyny na nowe.
    4. Komutator uległ zanieczyszczeniu? Oczyścić komutator.
    5. Komutator porysował się lub nadpalił? Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.
    6. Uzwojenie stojana lub wirnika uległo uszkodzeniu? Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.


  3. Rozrusznik przyciąga i zazębia. Silnik obraca się tylko z szarpnięciem lub wcale:

    1. Akumulator się rozładował? Naładuj go lub wymień na nowy.
    2. Jest niedostateczny przepływ prądu przez luźne lub utlenione połączenia? Oczyść bieguny akumulatora i złącza oraz dokręć je.
    3. Szczotki węglowe się zakleszczyły? Oczyść szczotki węglowe i prowadnice
      w szczotkotrzymaczu.






    4. Szczotki węglowe się zużyły? Wymień szczotki węglowe na nowe.
    5. Komutator uległ zanieczyszczeniu? Oczyść komutator.
    6. Komutator porysował się lub nadpalił? Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.

  4. Zębnik nie wysprzęgla. Rozrusznik przyciąga i zazębia. Silnik obraca się tylko z szarpnięciem lub wcale:

    1. Zębnik rozrusznika uległ uszkodzeniu? Wymień go na nowy.
    2. Wieniec zębaty na kole zamachowym uległ uszkodzeniu? Poddaj go obróbce lub wymień na nowy.






  5. Zębnik nie wysprzęgla.

    1. Zębnik lub wielowypust śrubowy zanieczyszczone uległy uszkodzeniu?Napraw lub wymień rozrusznik na nowy. 
    2. Włącznik elektromagnetyczny uległ uszkodzeniu? Wymień włącznik elektromagnetyczny na nowy.
    3. Sprężyna powrotna zużyła się lub uległa uszkodzeniu? – Wymienić ją na nową.

  6. Rozrusznik obraca się nadal po zwolnieniu stacyjki:

    1. Uszkodzeniu uległa stacyjka lub przekaźnik? Zatrzymaj silnik! Sprawdzić stacyjkę i przekaźnik, a w razie potrzeby wymień obie te części.

Dzięki temu artykułowi wiesz, jak rozpoznać uszkodzony rozrusznik, co może być przyczyną problemów z rozrusznikiem i jak sobie z nimi poradzić. 

Powodzenia!

 

Gdzie można kupić części do rozrusznika?

Sprzedażą części do samochodów i rozruszników zajmują się firmy, takie jak GoRabbit. Przedsiębiorstwo to posiada największą ofertę oryginalnych, części zamiennych do aut osobowych. Sprzedaje rozruszniki,  pojedyncze części rozruszników  i elektromagnes rozrusznika  w konkurencyjnej cenie.

W jej ofercie można znaleźć między innymi Rozrusznik Golf 4,  Rozrusznik Audi A4 B5, Rozrusznik Peugeot 206

 

Profesjonalni handlowcy pomagają w doborze właściwych części. Zadzwoń lub napisz i zapytaj o ceny części w GoRabbit.

 

 

Autor tekstu

 

Powiązane produkty z tematem artykułu:

 

Rozruszniki elektryczne

Zębniki

Włącznik elektromagnetyczny

Bendiks

 

 

Najpopularniejsze artykuły

Zobacz listę najczęściej czytanych poradników, które zostały opublikowane na blogu motoryzacyjnym GoRabbit.