Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu. Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Po czym poznać uszkodzony rozrusznik?
Rozrusznik samochodowy jest podstawą auta. Dzięki niemu silnik i wszystkie podzespoły mogą działać, co wprawia samochód w ruch. Jeśli rozrusznik jest zepsuty, auto nie pojedzie. Dlatego, jeśli masz podejrzenie, że z tą częścią w Twoim samochodzie jest coś nie tak, ten materiał jest dla Ciebie. Sprawdź, jak zdiagnozować rozrusznik i poradzić sobie z usterką.
24 sierpnia 2022
Jak działa rozrusznik ?
To część w samochodzie, która uruchamia silnik spalinowy. Najbardziej popularnym rodzajem rozruszników, są rozruszniki elektryczne. Obok nich możemy wyróżnić rzadziej spotykane rozruszniki pneumatyczne i niewielkie silniki spalinowe:
- Rozrusznik elektryczny to silnik prądu stałego, który obraca wał korbowy silnika i nadaje mu odpowiednią prędkość obrotową. Dzięki temu silnik może zacząć samodzielnie pracować;
- Rozrusznik elektryczny silnika spalinowego pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora z tą różnicą, że robi to wyłącznie przez krótkie momenty. Podczas uruchamiania samochodu osobowego, rozrusznik pobiera między 200 a 600 A. W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika oscyluje wokół 0,4-10 kW.
Co dzieje się podczas uruchamiania silnika?
- Kiedy włączasz rozrusznik za pomocą „stacyjki”, aktywuje się włącznik elektromagnetyczny
- Przepływający prąd w uzwojeniu , uruchamia mechanizm sprzęgający z zębnikiem i sprzęgłem jednokierunkowym
- Następnie mechanizm ten jest popychany przez dźwignię włączającą
- Styk główny zamyka obwód elektryczny. Prąd płynie przez wirnik rozrusznika, który zaczyna się obracać.
- Następuje rozruch silnika spalinowego.
Jeśli rozrusznik się nie kręci, to znaczy, że nie wprawi on w obroty silnika w samochodzie, a co za tym idzie, auto nie pojedzie. Wtedy powinno się sprawdzić, co jest przyczyną awarii. Możesz zrobić to samodzielnie.
Padający rozrusznik objawy
Żeby sprawdzić rozrusznik w aucie, należy:
- Sprawdzić napięcie na rozruszniku za pomocą miernika. Nie powinno ono przekraczać 0,5V. Najlepiej jednak będzie, jeśli wyjmiesz rozrusznik z samochodu i podłączysz go na chwilę do prądu. Wtedy będziesz mieć jasny pogląd na sytuacje – jeśli rozrusznik nie pracuje, to nie działa i musisz go wymienić/naprawić. Dzięki temu nie pomylisz zepsutego rozrusznika z uszkodzoną instalacją elektryczną.
- Skontroluj automat rozrusznika – zepnij ze sobą dwie śruby 30 i 50 i zobacz, czy rozrusznik się kręci. Jeśli tak jest, to znaczy, że główny silnik rozrusznika działa.
- Wsłuchaj się w odgłosy auta, np. działania zębnika – dźwięki, które wydobywają się z samochodu mogą wiele powiedzieć o usterce i naprowadzić na jej źródło.
Zepsuty rozrusznik objawy
Do najpopularniejszych uszkodzeń w rozruszniku możemy zaliczyć:
- Awarię złączy elektrycznych
- Uszkodzony lub zacinający się włącznik elektromagnetyczny
- Uszkodzony mechanizm sprzęgający, zębnik lub sprzęgło jednokierunkowe
- Wadliwy lub rozładowany akumulator
- Uszkodzone złącza elektryczne
- Elektryczne uszkodzenie silnika elektrycznego
Najczęstsze objawy uszkodzonego rozrusznika
Najczęściej uszkodzony rozrusznik możesz poznać po tym, że :
- Nie słyszysz oznak działania rozrusznika – po uruchomieniu stacyjki nie ma żadnej reakcji. Dodatkowo możesz zauważyć przygaszenie się światła w kontrolkach. Jeśli masz pewność, że nie jest to wina akumulatora, sprawdź przewód, który łączy rozrusznik ze stacyjką. Brak uszkodzeń przewodu oznacza, że winny jest włącznik elektromagnetyczny.
- Rozrusznik porusza się z małą prędkością – sprawdź najpierw akumulator. Jeśli wszystko z nim w porządku, zerknij na przewody. Czasem dochodzi nawet do przerw w obwodzie. Rzadziej usterki rozrusznika są spowodowane uszkodzeniem wirnika, zatarciem tulei wirnika lub zatrzymanie się szczotek. Bywa, że na awarię rozrusznika wpływa jego uszkodzony wirnik.
- Wyłączasz silnik przez przekręcenie kluczyka, ale rozrusznik nadal pracuje – zwykle odpowiada za to po prostu uszkodzona stacyjka, jeśli jednak wiesz, że nie w tym tkwi problem, sprawdź czy nie jest to jednokierunkowe sprzęgło, wyrobiona tuleja cofająca, czy uszkodzone koło zamachowe.
- Wał korbowy silnika się nie obraca, pomimo pracującego rozrusznika – przy takich objawach uszkodzeniu mógł ulec bendiks, czyli jednokierunkowe sprzęgło, koło zamachowe lub zębnik rozrusznika. Podobne uszkodzenia objawiają się zbyt hałaśliwą pracą rozrusznika.
5. Po uruchomieniu stacyjki słychać stuki, a rozrusznik i tak nie pracuje – uszkodzeniu mógł ulec elektromagnes lub zawiesiły się szczotki. Sprawdź też akumulator.
Jak poradzić sobie z naprawą rozrusznika? Regeneracja rozrusznika.
W zależności od przyczyny uszkodzenia, naprawa rozrusznika wymaga podjęcia różnych działań:
-
Rozrusznik nie obraca się po uruchomieniu stacyjki:
- Sprawdź przewód akumulatora i połączenia z nim
- Oczyścić bieguny akumulatora i zaciski
- Utwórz połączenie między rozrusznikiem a akumulatorem i masą
- Zmierz napięcie akumulatora
- Sprawdź akumulator – naładuj go lub całkowicie wymień
- Sprawdź alternator
-
Rozrusznik nie obraca się, gdy kabel akumulatora jest umieszczony bezpośrednio na śrubie styku, obraca się zbyt wolno lub nie przyciąga zębnika do koła zamachowego:
- Szczotki węglowe się zużyły? Wymień je na nowe.
- Szczotki węglowe się zakleszczyły? Oczyść szczotki węglowe oraz prowadnice w szczotkotrzymaczu.
- Sprężyny nie mają wystarczającego napięcia/Szczotki węglowe nie przylegają? Wymień sprężyny na nowe.
- Komutator uległ zanieczyszczeniu? Oczyścić komutator.
- Komutator porysował się lub nadpalił? Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.
- Uzwojenie stojana lub wirnika uległo uszkodzeniu? Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.
-
Rozrusznik przyciąga i zazębia. Silnik obraca się tylko z szarpnięciem lub wcale:
- Akumulator się rozładował? Naładuj go lub wymień na nowy.
- Jest niedostateczny przepływ prądu przez luźne lub utlenione połączenia? Oczyść bieguny akumulatora i złącza oraz dokręć je.
- Szczotki węglowe się zakleszczyły? Oczyść szczotki węglowe i prowadnice
w szczotkotrzymaczu. - Szczotki węglowe się zużyły? Wymień szczotki węglowe na nowe.
- Komutator uległ zanieczyszczeniu? Oczyść komutator.
- Komutator porysował się lub nadpalił? Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.
-
Zębnik nie wysprzęgla. Rozrusznik przyciąga i zazębia. Silnik obraca się tylko z szarpnięciem lub wcale:
- Zębnik rozrusznika uległ uszkodzeniu? Wymień go na nowy.
- Wieniec zębaty na kole zamachowym uległ uszkodzeniu? Poddaj go obróbce lub wymień na nowy.
-
Zębnik nie wysprzęgla.
- Zębnik lub wielowypust śrubowy zanieczyszczone uległy uszkodzeniu?Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.
- Włącznik elektromagnetyczny uległ uszkodzeniu? Wymień włącznik elektromagnetyczny na nowy.
- Sprężyna powrotna zużyła się lub uległa uszkodzeniu? – Wymienić ją na nową.
- Zębnik lub wielowypust śrubowy zanieczyszczone uległy uszkodzeniu?Napraw lub wymień rozrusznik na nowy.
-
Rozrusznik obraca się nadal po zwolnieniu stacyjki:
- Uszkodzeniu uległa stacyjka lub przekaźnik? Zatrzymaj silnik! Sprawdzić stacyjkę i przekaźnik, a w razie potrzeby wymień obie te części.
- Uszkodzeniu uległa stacyjka lub przekaźnik? Zatrzymaj silnik! Sprawdzić stacyjkę i przekaźnik, a w razie potrzeby wymień obie te części.
Dzięki temu artykułowi wiesz, jak rozpoznać uszkodzony rozrusznik, co może być przyczyną problemów z rozrusznikiem i jak sobie z nimi poradzić.
Powodzenia!
Gdzie można kupić części do rozrusznika?
Sprzedażą części do samochodów i rozruszników zajmują się firmy, takie jak GoRabbit. Przedsiębiorstwo to posiada największą ofertę oryginalnych, części zamiennych do aut osobowych. Sprzedaje rozruszniki, pojedyncze części rozruszników i elektromagnes rozrusznika w konkurencyjnej cenie.
W jej ofercie można znaleźć między innymi Rozrusznik Golf 4, Rozrusznik Audi A4 B5, Rozrusznik Peugeot 206
Profesjonalni handlowcy pomagają w doborze właściwych części. Zadzwoń lub napisz i zapytaj o ceny części w GoRabbit.
Autor tekstu
Powiązane produkty z tematem artykułu:
Rozruszniki elektryczneZębnikiWłącznik elektromagnetycznyBendiks
|
Oleje i filtry
- 1
- 2
Najpopularniejsze artykuły
Zobacz listę najczęściej czytanych poradników, które zostały opublikowane na blogu motoryzacyjnym GoRabbit.