Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu. Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?
Zasada wymiany klocków hamulcowych jest zbliżona w większości samochodów (oprócz tych, które wymagają synchronizacji z komputerem), lecz szczegóły tego procesu mogą się różnić.
17 lipca 2019
Jeśli zdecydujemy się samodzielnie wymienić klocki hamulcowe, warto mieć pod ręką instrukcję obsługi. Jeżeli jednak nie jesteśmy pewni, czy damy radę przeprowadzić wymianę właściwie, zostawmy to zadanie mechanikowi. Hamulec to jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza część pojazdu. To on w głównej mierze decyduje o naszym bezpieczeństwie na drodze.
Samodzielna wymiana klocków hamulcowych
Zacznijmy od przygotowania samochodu. Wymianę powinniśmy przeprowadzić na możliwie równej nawierzchni. Auto musi zostać dodatkowo zabezpieczone przed samoczynnym poruszeniem się, czyli np. zjechaniem po pochyłości. Pod koła należy podłożyć kliny, a następnie zdjąć koło, którym będziemy się zajmować, uprzednio unosząc auto lewarkiem (i zabezpieczając kobyłką, czyli nieprzewracalną podstawką).
Następnym krokiem jest uniesienie zacisku hamulcowego. W tym celu powinniśmy odkręcić trzymającą go śrubę. Pozwoli nam to wyjąc stare klocki i włożyć nowe. Powierzchnię pod zaciskiem należy sprawdzić na obecność zabrudzeń lub rdzy. Część samochodów posiada także specjalną zawleczkę przytrzymującą klocki, którą trzeba podważyć jeszcze zanim przejdziemy do zacisku.
Zacisk jest wyposażony w tłoczek, który uniemożliwi założenie nowych, grubszych klocków, jeśli uprzednio go nie wkręcimy lub wciśniemy (zależnie od samochodu). Wymaga to sporo siły, więc najlepiej posłużyć narzędziami, takimi jak klucz oczkowy (albo dwa).
Zanim włożymy nowe klocki, konieczne może być przełożenie mocujących blaszek z klocków, których używaliśmy poprzednio. Warto także wyczyścić gniazdo zacisku – można do tego użyć twardej szczotki czy papieru ściernego. Następnie wkładamy klocki, zakładamy zacisk i śruby, zakładamy koło i opuszczamy samochód.
Przed ruszeniem w drogę pamiętajmy o dokręceniu koła i „napompowaniu” pedału hamulca aż do twardości. Dzięki temu będziemy pewni, że tłoczek przysunął się blisko klocków. Przez pierwsze 50 km, a najlepiej jeszcze dłużej, jedźmy ostrożnie, dając klockom czas na dotarcie się
Autor tekstu
Jacek z GoRabbit.plZajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w serwisowaniu pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów osobowych. |
|
Powiązane produkty z tematem artykułu:
Klocki hamulcoweTarcze hamulcoweZestawy hamulcowe
|
Oleje i filtry
- 1
- 2
Najpopularniejsze artykuły
Zobacz listę najczęściej czytanych poradników, które zostały opublikowane na blogu motoryzacyjnym GoRabbit.