ZASKOCZ ZIMĘ: Jak wybrać opony zimowe na sezon 2020?

Wybór opon zimowych wpływa na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, ale nie bez znaczenia jest także zasobność portfela. Jako że każdy kierowca ma inne oczekiwania i nierzadko kieruje się ceną, zamiast polecać konkretne modele opon, podpowiemy, w jaki sposób z całego dostępnego asortymentu wybrać produkt dla siebie.

13 marca 2019

Dlaczego opona zimowa jest w ogóle potrzebna?

Opony na zimę są wykonane z innej mieszanki gumowej i posiadają inną rzeźbę bieżnika od opon letnich. Wzbogacona mieszanka zwiększa elastyczność opony, która nie twardnieje przy niższych temperaturach. Kształt bieżnika wpływa na skuteczność odprowadzania wody i błota czy zdolność opony do „wgryzania się” w śnieg.

Krótko mówiąc: jazda na oponach letnich, gdy temperatura za oknem spada poniżej 7 st. C, znacznie zmniejsza poziom kontroli nad pojazdem, a więc i twoje bezpieczeństwo.

opona-zimowa

Podstawowe parametry opon zimowych

Poszukiwanie opon zimowych należy zacząć od zawężenia grona kandydatów do modeli o właściwych parametrach. Aby to zrobić, trzeba umieć odczytać oznaczenie opony.

Posłużmy się przykładem: 160 / 70 / R13.

  • 160 to szerokość opony wyrażona w milimetrach.
  • 70 to profil opony, czyli procentowy stosunek wysokości jej boku do szerokości przekroju. W naszej przykładowej oponie bok jest tak wysoki, jak 70% jej szerokości.
  • R wskazuje, że jest to opona radialna (w przeciwieństwie do diagonalnej). To charakteryzuje jej konstrukcję i nie wpływa na możliwość dopasowania opony do pojazdu. Różnice pomiędzy oponą radialną i diagonalna szczegółowo wyjaśnimy w innym artykule.
  • 13 to wyrażona w calach średnica wewnętrzna opony (rozmiar felgi).

Indeksy nośności opon zimowych

Istotnym parametrem jest indeks nośności. Jest on wyrażany liczbą pomiędzy 65 a 124 i przekłada się na maksymalne obciążenie pojedynczej opony, wynoszące od 290 do 1600 kg. Łączne obciążenie, wynikające z sumy indeksów wszystkich opon, powinno być przynajmniej nieco większe niż maksymalna masa pojazdu przy pełnym dozwolonym obciążeniu.

Sprawdź również indeks prędkości, czyli maksymalną prędkość, z jaką można jeździć na danej oponie. Jest on oznaczany literą – od A1 do Y – co przekłada się na maksymalną prędkość od 5 do 300 km/h. Opony osobowe zimowe posiadają oznaczenia Q (160 km/h) lub wyższe.

Klasy opon zimowych

Wiedząc, jakie są parametry opon, które można zainstalować w twoim samochodzie, możesz dalej zawęzić wybór, ograniczając się do określonej klasy. Opony dzieli się na klasę ekonomiczną, średnią i premium – co odzwierciedla jakość wykonania, osiągi, ale i cenę danego modelu.

  • Klasa ekonomiczna to opony najtańsze, tworzone z myślą o jeździe miejskiej lekkimi samochodami o niewielkiej mocy silnika. To dobry wybór dla kierowców, którzy nie rozwijają dużych prędkości i osiągają małe przebiegi (ok. 5 tys. km w sezonie zimowym).
  • Klasa średnia to zoptymalizowane osiągi przy wciąż przystępnej cenie. Takie opony możesz już wykorzystać na dłuższych dystansach czy poza miastem, w samochodach o lepszych osiągach oraz w przypadku, gdy preferujesz bardziej dynamiczną jazdę.
  • Klasa premium to najlepsze i najdroższe produkty na rynku – do pojazdów o dużej mocy silnika, aut luksusowych i sportowych, a także pojazdów wypracowujących duże przebiegi i jeżdżących na dużych dystansach.

Rodzaj bieżnika zimowych opon

Kolejnym krokiem na drodze do wyboru najlepszych opon będzie określenie rodzaju bieżnika.

  • Bieżnik symetryczny, którego rzeźba jest taka sama po obu stronach opony, pojawia się głównie w tańszych modelach i jest bezpiecznym wyborem w przypadku jazdy małym samochodem w sprzyjających warunkach – czyli w mieście oraz tam, gdzie drogi są odśnieżane.
  • Bieżnik kierunkowy ma określony kierunek toczenia się opony. Ukierunkowana rzeźba umożliwia lepsze odprowadzanie wody spod kół i zmniejsza ryzyko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności na mokrej nawierzchni ze względu na obecność wody pomiędzy oponą a jezdnią.
  • Bieżnik asymetryczny jest uznawany za najbardziej zaawansowane rozwiązanie. W każdej części posiada klocki o innym ułożeniu, pełniące określoną funkcję, np. odprowadzające wodę czy zwiększające przyczepność na zakrętach. To typ przeznaczony zwłaszcza do samochodów o większej mocy, zwłaszcza sportowych.

Opony-ziomowe-rodzaj-bieznika

Inne czynniki, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze opon zimowych

Po określeniu, jakiego rodzaju opony szukasz, i zawężeniu wyboru do np. kilkunastu modeli, możesz uzależnić decyzję od dodatkowych udogodnień.

  • Czy opona to model typu Run on Flat? Jeśli tak, może ona zachować ciśnienie przez pewien czas po przebiciu i umożliwić spokojne i bezpieczne dotarcie do warsztatu.
  • Czy opona jest głośna? Każdy model ma określony poziom hałasu – im mniejszy, tym przyjemniejsza będzie jazda.
  • Czy opory toczenia są wysokie? Im są mniejsze, tym więcej zaoszczędzisz paliwa.

Uwzględniwszy te wszystkie czynniki, powinieneś wyselekcjonować na tyle małą pulę opon, by stosunkowo łatwo wybrać model dla siebie. Jeśli wciąż nie jesteś pewny, sprawdź opinie użytkowników – zarówno o konkretnym modelu opony, jak i o producencie oraz jego skłonności do pomagania klientom w przypadku problemów z produktem.

Szerokiej drogi!

Autor tekstu

JacekJacek z GoRabbit.pl
Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w zakresie serwisowania pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów sportowych.

Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl