Wycieraczki samochodowe. Mówimy co warto wiedzieć przed ich zakupem.

Przeciętna para wycieraczek będzie nam służyć przez około pół roku. Jak poznać, że to już czas na wymianę? Na szczęście oznaki są tak wyraźne, że trudno je przegapić.

27 maja 2019

W nowe wycieraczki powinniśmy się zaopatrzyć, jeśli praca obecnej pary jest głośna (słychać piszczenie lub trzeszczenie) albo po przetarciu szyby pozostają na niej smugi. O ile dwie czy trzy smugi na granicy pola roboczego są jeszcze do zaakceptowania, to nawet jedna smuga w centralnej części szyby znacznie pogarsza widoczność i stanowi sygnał do natychmiastowej wymiany.

Nawet jeśli wycieraczki pracują dobrze, od czasu do czasu warto się im przyjrzeć z bliska. Czy część gumowa nadal wygląda dobrze i trzyma się pióra? Czy stelaż nie zaczyna rdzewieć? W przypadku jakichkolwiek widocznych problemów skierujmy się do sklepu motoryzacyjnego.

Wycieraczki najlepiej wymieniać przed rozpoczęciem i po zakończeniu okresu zimowego. Zima bowiem jest okresem, gdy wycieraczki są najbardziej eksploatowane: guma trze po zimnej, częściowo pokrytej lodem czy śniegiem szybie. Mogą powstawać na niej uszkodzenia prowadzące do zarysowania szyby.

Jak prawidłowo dobrać wycieraczki samochodowe?

Wycieraczki muszą pasować do samochodu długością. Najlepiej sprawdzić, jak długie są egzemplarze obecnie zainstalowane w naszym samochodzie. Modele o niedopasowanym rozmiarze wciąż bez problemu zamontujemy, jednak pogorszą one komfort jazdy. Pióra zbyt krótkie nie sięgną wystarczająco daleko, zaś długie mogą o siebie zawadzać.

Kiedy już wiemy, jak długich wycieraczek samochodowych potrzebujemy, powinniśmy upewnić się, że możliwy jest ich montaż w naszym aucie. Obecnie markowe wycieraczki są zwykle sprzedawane z adapterami typu U, które umożliwiają zainstalowanie produktu w dowolnym samochodzie. Warto upewnić się, że albo taka przejściówka jest dołączona w zestawie, albo model nawet bez niej będzie pasować do naszego auta.

W GoRabbit.pl możemy wyświetlić wyłącznie wycieraczki pasujące do danego modelu samochodu. W tym celu w sekcji z produktami należy skorzystać z menu po lewej stronie i wskazać, z jakiego pojazdu korzystamy.

Wycieraczki dzielą się na klasyczne, płaskie i hybrydowe

Wycieraczki klasyczne (zwane przegubowymi lub szkieletowymi) posiadają metalowe ramię, które przyciska pokryte gumą pióro do szyby. To tradycyjna i niestety nieidealna konstrukcja, która sprawia, że guma może nie przylegać do szyby na całej długości, zwłaszcza przy dużych prędkościach – co pogarsza skuteczność zgarniania wody. Ponadto bardziej złożona budowa tych modeli sprawia, że są w większym stopniu narażone na uszkodzenia. Z drugiej strony umożliwiają one wymianę samych gum, co jest tańszym i bardziej ekologicznym rozwiązaniem.

Jeśli decydujemy się na wycieraczki klasyczne i dużo jeździmy w zimie, sprawdźmy, czy mają pióra pokryte grafitem, który zapobiega ich przymarzaniu.

Wycieraczki płaskie, bezszkieletowe, zakrzywione i elastyczne, posiadają ramię połączone z piórem. Brak punktu łączenia pomiędzy nimi sprawia, że lepiej przylegają do szyby. Mają też bardziej opływowy kształt, co jest ważne zwłaszcza przy większych prędkościach. Ponadto są odporne na rdzewienie. Tego typu modele mogą jednak nie współpracować ze starszymi samochodami, dlatego zawsze powinniśmy sprawdzić, czy możemy z nich skorzystać.

Wycieraczki hybrydowe zachowują część klasycznych rozwiązań: posiadają szkielet ukryty w obudowie podobnej do wycieraczki płaskiem. Są idealne do starszych samochodów – oferują lepsze przyleganie do powierzchni.

Autor tekstu

JacekJacek z GoRabbit.pl
Zajmuje się sprzedażą części oraz doradztwem w zakresie serwisowania pojazdów. Prywatnie miłośnik klasycznych samochodów sportowych.

Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl