Jak naprawić zaparowane reflektory?

Zaparowane reflektory nie tylko ograniczają jasność i zasięg świateł, ale i stwarzają ryzyko skrócenia ich żywotności. Problem dotyka wielu kierowców, nie zawsze jednak konieczna jest wymiana kloszy. Parowaniu często można zapobiec prostszymi sposobami.

18 września 2019

Dlaczego reflektory parują?

Reflektory parują w rezultacie zbierania się wilgoci w ich wnętrzu. Zwykle jest to efektem utraty szczelności wskutek starzenia się uszczelek czy filtrów albo też ich silnego wstrząsu, np. w wyniku stłuczki. Wówczas przez pęknięcia lub inne rozszczelnienia do środka przedostaje się wilgoć, która paruje pod wpływem gorąca bijącego od żarówek. W niektórych przypadkach jednak proces ten zachodzi inaczej.

 

Reflektory są wyposażone w otwory wentylacyjne, którymi ulatuje gorące powietrze, a po wyłączeniu silnika i w miarę stygnięcia lamp wlatuje chłodne, świeże powietrze. Jeżeli otwory te zostaną zapchane, powietrze nie może się ulotnić i powstaje para, która osiada na szkle. Zaparowanie reflektorów może być więc wynikiem zbyt dużego przepływu powietrza, jak i przepływu niewystarczającego. I choć auto w wyniku zaparowania czy zaroszenia nie będzie jeździć gorzej, to kondensacja ma wpływ i na bezpieczeństwo kierowcy (nocą zaparowane reflektory są wyraźnie mniej widoczne), i na żywotność lamp.

 

Reflektory samochodowe i ich oprawy mają do to siebie, że ich naprawa nie jest prosta. Jako że nowe lampy samochodowe nie są tanie, wysiłek może się jednak opłacić. Kierowcy na publicznym forum często dzielą się swoimi sposobami radzenia sobie z problemem. Oto kilka z nich.

Jak naprawić reflektory? Najpierw sprawdźmy, dlaczego są zaparowane.

Naprawę należy rozpocząć od demontażu reflektora i określenia, co spowodowało problem. Możliwość pierwsza: nie była to dostająca się do środka woda, lecz brak drożności odpowietrzników (parowników), którymi na zewnątrz reflektora wydostaje się gorące powietrze. W takim przypadku zwykle wystarczy wyczyścić otwory wentylacyjne.

 

Niektórzy mechanicy sugerują także własnoręczne stworzenie nowych otworów wentylacyjnych – czyli po prostu przewiercenie reflektora – lecz grozi to zniszczeniem lampy i jej obudowy. Nie polecamy stosowania tej metody, chyba że zabiegiem zajmuje się doświadczony specjalista.

 

Jeśli wyczyszczenie otworów nic nie daje, warto sprawdzić, czy wilgoć rzeczywiście dostaje się do środka. W tym celu trzeba skontrolować, czy nakrętki dobrze się trzymają, a także to, czy uszczelki są wciąż poprawnie zamontowane i nie straciły elastyczności (nie sparciały). Jeżeli pomimo poprawienia nakrętek czy wymiany uszczelki reflektor wciąż paruje, winny może być stary klej, który kruszy się i powoduje przedostawanie się powietrza pod klosz. Trzeba będzie na nowo skleić szkło. W tym celu najpierw trzeba je jednak rozkleić.

 

Stary klej można usunąć za pomocą wysokiej temperatury – np. korzystając z opalarki. Warto pamiętać, że nawet po rozszczepieniu części wciąż trzeba usunąć resztki kleju. Dopiero po wyczyszczeniu krawędzi szkła można nałożyć nowy klej. Uważamy, by nie nałożyć go za dużo – jeśli tak się stanie, po zaschnięciu należy usunąć jego nadmiar, zeskrobują go po zaschnięciu.

 

Należy pamiętać, że reflektory bywają też zabezpieczone metalowymi blaszkami, które należy odgiąć przy rozkładaniu i z powrotem zagiąć przy składaniu całości. Ich delikatne podgrzanie ułatwi ten proces. Przed ponownym założeniem reflektora wyczyśćmy szkło szmatką – delikatną, bawełnianą; taką, która nie spowoduje zarysowania klosza.

 

Po złożeniu, sklejeniu i wyschnięciu reflektora możemy go zanurzyć w wodzie lub polać wodą, aby sprawdzić, czy nie przedostaje się ona do środka. To prosty sposób na stwierdzenie, czy wciąż mamy do czynienia z nieszczelnościami.

Czy para w reflektorze samochodu zawsze jest problemem?

Może także się zdarzyć, że w reflektorze będzie pojawiała się para lub rosa, ale nie będzie to związane z żadną usterką czy problemem. To naturalny proces, który występuje zwłaszcza w chłodniejsze dni, gdy w reflektorze osadza się zimne powietrze, następnie podgrzewane przez lampę. Jeśli kontrola oprawek nie wykaże żadnych uszkodzeń, a i sama para ustępuje w miarę używania reflektora – po przejechaniu kilku kilometrów – to oznacza, że można z niego korzystać. Wszystko odbywa się zgodnie z prawami fizyki.

 

Zdecydowanie najgorszym symptomem jest zbieranie się we wnętrzu reflektora wody. Jej obecność może doprowadzić do uszkodzenia lampy, a zarazem być objawem uszkodzenia powierzchni szkła. Jeśli rzeczywiście szkło klosza pękło, pozostaje tylko wymienić je na nowe. 

 

Wymiana na nowy model to zresztą rozwiązanie najczęściej polecane przez mechaników, nawet w przypadku wystąpienia możliwych do naprawienia uszkodzeń. Nawet najlepsze naprawy nie mogą bowiem równać się z w pełni sprawnym reflektorem. Dlatego przed podjęciem jakichkolwiek działań zastanów się, czy nie lepiej po prostu zaopatrzyć się w nowy egzemplarz i być pewnym, że wszystko działa jak należy.

 

Reflektory w GoRabbit.pl

Jeśli poszukujesz wysokiej jakości lamp i reflektorów samochodowych -w sklepie motoryzacyjnym GoRabbit.pl znajdziesz ich całą gamę. U nas znajdziesz lampy i reflektory samochodowe dopasowane do marki i modelu Twojego samochodu!

 

Przeglądaj produkty:


Najczęściej czytane

Sprawdź, co najbardziej interesuje naszą społeczność kierowców. W tej sekcji znajdziesz najpopularniejsze artykuły z bloga GoRabbit.pl